Falling in love

I think I bought my first plate of Bjorn Winnblad close to home, in a thriftshop. But last summer I could expand my collection of plates when we went on holiday to Denmark. After visiting two thriftshops in Aarhus and Esbjerg where I bought about twelve plates, I discovered (to my great excitement!) that I got the whole series of the months plates Winnblad designed for Nymølle! They are all in great condition. The only problem now is to find a place for the plates…..

Ik denk dat ik mijn eerste wandbord in een kringloopwinkel bij mij in de buurt heb gekocht. Maar afgelopen zomer kon ik mijn collectie wandborden behoorlijk uitbreiden toen we op vakantie naar Denemarken gingen. Nadat we twee kringloopwinkels in Aarhus en Esbjerg hadden bezocht, kwam ik tot de ontdekking dat ik nu alle wandborden heb uit de ‘maanden-serie’ die Winnblad voor Nymølle ontwierp! Ze zijn allemaal in goede conditie. Het enige probleem is nu dat ik een plek voor de wandborden moet zien te vinden…..

The months plates tell the story of a young couple. After courting the man and woman fell in love and in december their child is born. I love the drawings Wiinblad made. It’s really a love story and you can see how the affection of the two young people is growing and that they really love each other. The drawings are full of details like the roses on the june plate and the little present the man gives the woman after the baby is born.

De wandborden vertellen het verhaal van een jong stel. Nadat ze elkaar het hof hebben gemaakt en verliefd zijn geworden, krijgen ze in december een kindje. Ik vind de tekeningen die Winnblad van het jonge paar heeft gemaakt, geweldig. Het is echt een liefdesverhaal geworden en je kunt zien hoe de liefde opbloeit tussen de twee en dat ze echt van elkaar houden. De tekeningen zijn vol detail, zoals de rozen op het wandbord van juni en het kleine presentje dat de man aan de vrouw geeft als de baby is geboren.  

On http://www.skandium.com/blog/archives/1389 I found more information about the man who had many talents. Bjorn Wiinblad was born in 1918 and died in 2006. He was a Danish painter, designer and artist in ceramics, silver, bronze, textiles, and graphics. He was educated at the Royal Academy of Arts Copenhagen,  Wiinblad was an important designer for the Rosenthal porcelain company. And he designed numerous, figurative ceramic pieces for Nymølle , the Danish pottery company.

Op http://www.skandium.com/blog/archives/1389 vond ik meer informatie over de man die veel talenten had. Bjorn Wiinblad werd geboren in 1918 en stierf in 2006. Hij was een Deense schilder maar ook een ontwerper en artiest op het gebied van keramiek, zilver, brons, textiel en grafische kunst. Wiinblad werd opgeleid aan de Royal Acadmy of Arts in Kopenhagen. De Deen was een belangrijke ontwerper voor Rosenthal Porselein. En hij ontwierp talrijke, figuratieve werken van keramiek voor Nymølle , de Deense aardewerkfabriek. 

Geef een reactie

