The ‘Botjes’ books

IMG_2749

When I learned reading at grammar school (at the age of six), a new world opened and reading became one of my passions. I read fiction, non-fiction, books about the Mitford Family and Detroit, books from Ruth Rendell, Chaim Potok, Paul Theroux and of course vintage children’s books! But it all started with the ‘Botjes books’, small square books with drawings from Trijntsje Bottema. Bottema was a schoolteacher from the province Friesland and I think the books are named after here. Maaijke Jansma wrote the short stories.

Toen ik op de lagere school leerde lezen (ik was 6 jaar), ging er een wereld voor mij open en lezen is nog altijd een van mijn passies. Ik lees fictie, non-fictie, boeken over de Mitford familie en over de stad Detroit, boeken van Ruth Rendell, Chaim Potok, Paul Theroux en natuurlijk vintage kinderboeken! Maar het begon allemaal met de ‘Botjes boeken’, die vierkante kartonnen boekjes met tekeningen van Trijntsje Bottema. Bottema was een onderwijzeres uit Friesland en ik denk dat de boeken naar haar genoemd zijn. Maaijke Jansma schreef de korte verhaaltjes.

IMG_2738

The books were published by Zwijsen Uitgeverij. The stories contained words from a reading method of Zwijsen and abled children to read the books just after six weeks of reading education.  On the site of Zwijsen I learned that the ‘Botjes’ were first published in 1975 -serie 1, the serie of ten books that I read. I still love the small books with those lovely drawings and the small stories with titles as ‘Pim and the fish’, ‘It is autumn’, ‘A day in the sun’ and ‘Fire in the wood!’.

De Botjes boeken werden uitgegeven door Uitgeverij Zwijsen. De verhaaltjes bevatten woorden die werden aangeleerd met de leesmethode Veilig leren lezen. Kinderen konden daardoor al na 6 weken leesonderwijs zelfstandig zo’n boekje lezen. Op de site van Zwijsen las ik dat de eerste Botjes in 1975 werden gepubliceerd -dat is serie 1, de serie van tien boekjes die ik heb gelezen. Ik vind de kartonnen boekjes nog steeds geweldig. De prachtige tekeningen en de kleine verhaaltjes met titels als ‘Pim en de vis’, ‘Het is herfst’ , ‘Een dag in de zon’ en ‘Vuur in het bos!’.

IMG_2750 IMG_2745 IMG_2744 IMG_2741 IMG_2748

4 comments

  1. Ik ben inmiddels 40 en mijn dochter wordt volgende week 6. Ze heeft hier (Zimbabwe) op de Nederlandse school leren lezen en we hebben net in de bibliotheek deze boekjes (terug)gevonden. Oh wat heerlijk! Ze kan niet stoppen!!!!

Geef een reactie

