A poncho for next spring

IMG_6288
I don’t think I will finish this project before the winter. So I hope that this spring I will be wearing a poncho that I crocheted all by myself! A couple of months ago I bought the wool for it (it was half priced!) in Germany and last week I started crocheting. I bought so many different colours of Schachenmayr Sun City that I had trouble making a nice colour scheme. And of course I want to use all the wool that I bought… Finding a pattern that a beginner like me could understand, wasn’t easy but after some browsing on the internet I found this pattern by Le Monde de Sucrette and it was very easy to use. The only problem I had was that I twisted the chain at the end. But I solved that problem very neatly. And at that point I was fed up with the fact that I tried five times to make a chain with clusters of three triples and every time I ended with a cluster of two triples or I couldn’t make a loop anymore. Yes, I am aware that when you are not into crochet you look a bit puzzled now. So let me continue on the colour scheme now: do you think I can use the blues as well?

Ik denk niet dat ik dit project nog voor de winter kan afronden. Dus ik hoop dat ik deze lente een poncho kan dragen die ik helemaal zelf heb gehaakt! Een paar maanden geleden heb ik in Duitsland de wol (voor de helft van de prijs!) gekocht voor de poncho en vorige week ben ik begonnen met haken. Ik heb zoveel verschillende kleuren van Schachenmayr Sun City gekocht dat ik het moeilijk vond om een mooi kleurenschema te maken. En ik wil natuurlijk alle wol gebruiken die ik heb gekocht…. Om een patroon te vinden dat een beginner als ik ook nog snap, was niet makkelijk maar na wat surfen op internet vond ik dit patroon van  Le Monde de Sucrette en het was erg gemakkelijk om te gebruiken. Het enige probleem was dat ik de ketting aan het einde draaide maar dat probleem heb ik netjes opgelost. En ik was toen op het punt beland dat ik er een beetje klaar mee was dat ik vijf keer een ketting had gemaakt met clusters van drie stokjes en elke keer eindigde ik met een cluster van twee stokjes of ik kon geen losse meer maken. Ja, ik begrijp dat als je niet bent ingewijd in de geheimen van het haken, je nu verward zit te kijken. Dus laten we verder gaan met het kleurenschema. Denk je dat ik de blauwe kleuren ook nog kan gebruiken?

IMG_6297 IMG_6287

IMG_5221

I think I was 6 or 7 years old when my mum or my grandmother crocheted a poncho for me. She used the colours white, green and yellow. In my vintage crochet books I found some lovely pictures of poncho’s for kids (‘Het nieuwe handwerkboek, M&P Boeken, 1982’ and ‘Bezig met haken’, Uitgeverij Helmond, 1972).

Toen ik een jaar of 6, 7 was, haakte mijn moeder of mijn oma een poncho voor mij. Ze gebruikte de kleuren wit, groen en geel. In mijn vintage haakboeken vond ik een aantal mooie foto’s van kinderponcho’s (‘Het nieuwe handwerkboek, M&P Boeken, 1982’ and ‘Bezig met haken’, Uitgeverij Helmond, 1972).

IMG_6299 IMG_6293

One comment

Geef een reactie

